国際シンポジウム 戦略的環境アセスメントの効果的な実施のために ~各国の実例に学ぶ~ 報告書(平成15年3月)

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第5章 配布資料と議事録 4

講演者: ロブ・フェルヒィーム(オランダ環境影響評価委員会事務局長補)

『ケーススタディ1 -国家レベルの計画の事例-』

オランダ環境影響評価委員会事務局長補
ロブ・フェルヒィーム

   「スライド1」おはようございます。この機会を得ました事を光栄に思います。おかげさまで、皆様に戦略的環境アセスメントについてお話する事ができます。サドラーさんの方から素晴らしい概略について、何が理論的な枠組みとして有り得るかという話があったと思います。したがって、それに照らしまして具体的な事例をご紹介したいと思います。どういった手法を活用してSEAを実施しているかということが話の主題です。お話の中で、二つのケーススタディをご紹介します。これらは、最近、オランダで行われたものです。そのうちの一つは土地利用計画で、もう一つは廃棄物処理のセクターが採っている計画です。その中でも、特に土地利用計画の方を、より掘り下げて詳細にご説明しようと思います。その後、いくつかのSEAの側面の事例としまして、廃棄物管理で実施されたものをご紹介します。皆さんの中には、日本政府の計画調査書の中に、このオランダのエネルギー計画、水計画、地域の土地利用計画、鉱物資源の採取の計画といったオランダの事例も盛り込まれていることを理解されている方もいると思います。
 「スライド2」では、最初の土地利用計画の話をしたいと思います。SEAはオランダの西部における広大な土地利用計画に用いられました。オランダ西部はオランダの大都市が立地している地域です。例えば、首都のアムステルダム、世界最大の港であるロッテルダム、国際機関の多いハーグ、オランダで人口が4番目に多いユトレヒトがこの部分に集中しています。このように、大規模な計画が、この西部地域において行われたわけですけれども、この土地利用計画における最も重要なポイントは、どのようにしてこのオランダ西部の経済的競争力を高めるかという点であります。オランダの周辺国、例えばロンドンの都市部、パリの都市部、ドイツのフランクフルトに並ぶ都市交通網を整備する事がこの計画の主眼であります。したがって、できるだけ経済成長を促すために、首尾一貫した首都圏地域の計画を策定したわけであります。基本的な狙いは四つの都市を巨大なスーパーシティに変貌させることです。実際には、一つの大きな都市圏という事で、一つの効率的な単位として四つの都市が、周辺の国際競争力のあるところに対し、より優位に立てるようにしようというものです。
 「スライド3」まず、この地図の書き方はあまり詳細ではありません。これを見ていただければ、私が地理に余り詳しくないと言う事がおわかりになるかもしれません。これは概略でありますけれども、四つの都市は大体このような位置付けにあります。上がアムステルダム、左がハーグ、ロッテルダムが下、右がユトレヒトです。そこで、オランダが、この四つの都市をどのように関連させようとしたかをご説明します。この四つの都市が環状線で結ばれ、価値のある土地空間が真中の部分に存在しています。これこそが、この四つの都市に住まう人々のレクリエーションのまたとない場所になるわけです。
   「スライド4」既にお話していますように、この主たる目的は一つのスーパーシティ、特別市を作るというものです。それでは、この土地利用計画がどのように実行されるのかといいますと、基本的に三つの要素を持って、この市を生成しようというものです。まず一つ目の点としましては、新たにグリーン(緑やレクリエーションの地域)、ブルー(水や河川・湖沼の地域)を作るという事であります。それからまた、このオランダで洪水が起こらないように十分な河川対策をとります。オランダは海抜よりも低い場所に土地がありますので、これは大きな課題であります。したがって、レクリエーション、水、緑に溢れた地域を作るというのが、この土地利用計画の第一の点であります。国際的な多国籍企業を誘致するためには、やはり生活水準を非常に高めておかないと、比較できる競争力を持てないからであります。それから二番目の点は、高速交通網によって都市間を結ぶという事です。これは、一つの壮大な特別市を作るには人や物が自由にこの四都市間を行き来しなくてはならないという視点から来るものです。三番目は、経済発展のための新たな都市、産業地域を作るという事です。これは経済発展のみならず、それと同時に、今後10年から15年の間に、移民の流入ならびに人口の成長により新たな住宅が期待できるからです。これらの三つがこの計画の目的です。
 「スライド5」それでは、SEAの目標を見てみましょう。SEAは統合された評価であるというのがそもそもの主眼です。というのは、環境の影響のみならず、社会・経済の影響にも配慮いたします。二番目の点は、この問題が複合的であるからこそ、現在、現実的な複数案を導き出す事ができません。これは土地利用計画の次の段階になって見えてくるものであります。したがって、第一段階の計画と戦略的環境アセスメントは、例えば、どういったオプションを取り得るのかといった、非常に両極端な事例を挙げるにとどまります。どのような複数案が有ったのかについては、後程、ご説明しますが、これによりまして、この公的な土地利用計画に携わるものが可能性としてどういった事を実行し得るのか、そしてその影響の評価がどうであるか、を知らしめるというのが目的です。したがって、今後、土地利用計画がどういう方向性に行くべきか、という事の決定に役立つわけです。したがって、第二段階の次のSEAにおきましては、より詳細に詰めた、より現実に沿った複数案が出される事になります。現段階での素案は、どういった開発の可能性があるかを示す事にとどまっております。
 「スライド6」それでは、戦略的環境アセスメントがどのように意思決定プロセスに盛り込まれたかを見てみましょう。具体的には、次の七つのポイントであります。二つの素案が政府から出ました。これがSEAの始まりであります。二番目に、参加市民から得る事によりこれらの二つの素案に対する助言が出されました。この市民参加と助言のラウンドを経まして、三番目には、オプションの評価が行われました。次の四番目の段階は、SEAの報告書と共に内閣による素案の決定が公表されました。五番目は、SEAの質に対するレビュー・評価が下されました。これは、私が、今、事務局長を務めている委員会から出たものであります。六番目には閣議の決定を経て、七番目には国会承認という手はずになります。ですから、SEAは最初からこの計画段階に盛り込まれております。期間は、約一年半かかりました。SEAはそのうちの六、七ヶ月を占めました。したがって、非常に手早く作業が進められたわけです。
 「スライド7」それでは、実際の実務面での実施の内容を見てみましょう。どこから情報が提供され、どういった職務の分担になったかと言う点です。最初に言えることは、全て既存の情報に基づいて行う事が可能でした。したがって、新たな研究や調査をするためのプロセスを始める必要はありませんでした。これがまさに早く作業を終える事ができた鍵を握っています。二番目に、環境省は、社会と環境影響の環境アセスメントの責任を持ち、運輸省が経済面での評価を行いました。各省のチームは、二つのチームが一緒になって毎週議論をし、連携をとり、協力しました。それでこそ、適正な統合された評価ができるというものです。
 「スライド8」それでは次に、どういった複数案が出てきたか、どのようにこれが起こされたかという事です。基本的に、この土地利用計画のための複数案は、三つのステップを経ました。オランダでは、現在これが基本的な手法になっており、全ての土地利用計画を立てるための基礎となっています。最初の段階は、緑と水の地域が設定されます。既存、そして新たな地域の両方がこの中に含まれます。したがって、自然とレクリエーション、ならびに水と資源の地域が特定されるわけです。そのネットワークの中に新たなインフラを移し変えて設計します。したがって、自然と水の環境の中にインフラ、建造物が立つわけです。またその中において、住宅地域と産業地域の設定を行います。これらの三つは、実際には相互に関連し合わなければ高いレベルでの、ある特定地域での土地利用計画を立てる事はできません。
   「スライド9」それでは、この四つの都市の概略図に戻ります。これが価値のある中央に位置する土地・空間です。
   「スライド10」まず、出された最初の複数案を我々が検討したところ、既存の鉄道網を活用し、四つの都市の中心部を結ぼうというものであります。この線が鉄道網であります。最初の複数案は、既存の鉄道網、高速鉄道網をいかにアップグレードするかという事でありました。新たな効果的なインフラを構築する事により、新たな経済発展の可能性を開く事ができるからです。
   「スライド11」新たな住宅・産業地域が新たなインフラの周りに発生します。したがって、この複数案1の方で、新たに生れる地域というのは、この星型に書いた部分であります。経済面では、これは非常に効果的です。この高速鉄道により、新たな住宅や産業区域へアクセスが容易になるからです。しかし、この新しい地域は都市間のグリーンベルト、つまり緑の地域に位置するという事で、この緑の保全、また人々が憩いの場として大事にしている価値の高い地域を蔑ろにしかねないという点ではマイナスであると考えられます。
  「スライド12」二番目の複数案では、新たな住宅地域はこの環状網の外に配置されました。経済面では、効率が下がるかもしれませんが、環境面により配慮した設計になっています。
   「スライド13」三番目の複数案についてですが、多くの都市部の自治体は、どこに新たな住宅地・商業地を設けるかということに対して自ら決めたいという意向が強かったというものですから、第三案は、高速鉄道はこの四都市を結びますが、地元の自治体から出てきた住宅地域は個別にこのように配置されました。
   「スライド14」四つ目の複数案は全く違った視点を取っておりました。ここでの案とは高速鉄道網を作るのではなく、新たなイノベーションに満ちた手法、モノレールを用いるというものです。磁気の上を走るモノレールは日本でも既におなじみかと思います。非常に高速で、かつステータスが高いものであるため、世界の多くの企業が応札し、立地してくれるようになるということは経済発展上、非常に好ましいわけです。しかし、「釈迦に説法」かもしれませんが、モノレールは大変高くつくプロジェクトです。したがって、これを唯一可能にするのは、モノレールの路線距離をできるだけ短くする事でありました。したがって、都市の中心部を結ぶのではなく、周辺の郊外地域をそれぞれ結ぶという複数案が出たわけです。この新しいモノレールは、当然のことながら多くの新しい経済開発をもたらすでしょう。新しいモノレールの駅の周辺に住宅や商業地域が開けてくるわけでして、これがこちらの星型の部分になります。こちらの概念図に見えるように、もちろん都市の中心部や四都市の間にある価値のある都市や土地空間に発生するわけであり、環境影響については十分調査をするべきであります。次の第五案というものは、モノレールは引きますが、住宅や商業地域はこの都市の環状線の外に開発されるというものでした。
   「スライド15」これらの五つの案がそれぞれSEAの枠組みから評価されました。五つの案をまとめますと、第一案は、この高速鉄道を引き、新しい高速鉄道の環状線上に都市と住宅・商業スペースを設けるというものです。第二案は、このグリーンベルトの破壊を避ける意味で、都市の環状線の外に住宅・商業地域を設けるというものです。第三案は、同じ高速鉄道と都市を設けるけれども、自治体がこれを設定するというものです。第四案は、都市の郊外を結ぶモノレールを作り、このモノレールの環状線の中に新たな地域を開発するというものです。第五案は同じ複数案の中でも、住宅地域はこの外におくというものです。
   「スライド16」また、緑と青の複数案というのはこれらの複数案の中の一部には含まれておりません。これは奇異に映るかもしれませんが、政府がこのようにした意図について説明しますと、基本的には、時間が無かった、時間の制約によるものです。また、前提としまして、オランダでは、輸送と住宅と同時に水と自然の間には利害が生じないという大前提に基づいておりました。これは、独立のEIAの委員会で行われたこの評価の中でも大きな論点・ポイントになりました。
 「スライド17」それでは、アセスメントにおいてどのような課題を評価の対象にしているかを見てみたいと思います。ほとんどの課題は、実際に政治レベルでの決着を見ました。あるコンセプトに基づいております。これは空間の質を確保するというものであります。閣議決定により、これが空間計画の基本になるということが定められましたので、これに基づいております。後ほど、これについてはまたお話をいたします。それによって、経済コスト、金融面でのコスト、資金面でのコスト、交通上の効果・影響についての評価をいたします。
 「スライド18」それでは、最終的にこれらの配慮をした上で、複数案を定めるにあたってどういった課題を見ていったかといいますと、(第一に)地域における空間の多様性に、複数案はどのように機能し得るか、また、(第二に)地域の経済・社会の効率性にいかに資するかという事です。これはもちろん、この計画の主なる目的です。また、(第三に)複数案は文化的な多様性にどのような貢献ができるか、それから、(第四に)少数グループや移民に対する社会的な構成上の評価を見るというものも有ります。また、五番目は持続可能性を見るという事です。六番目は、魅力と、人為的な空間としての魅力があるかという事です。先程も言いましたように、多国籍企業は魅力的な生活空間に立地するからです。また、七番目は、このオランダ西部の開発が、今、想定しているものと違った場合、どれだけの融通性・堅牢性が担保されるかということです。八番目は、コストと輸送面での効果です。
   「スライド19」これらの、それぞれの複数案を見る上での検討課題でありますが、これに対し、適切な指標をそれぞれ設定しました。基本的に、これらの指標は、既存の政策・計画の中に見出されました。特定の問題や課題を重要と見た場合には、それを測るための指標を持つ事が適性であるからです。しかし、このプロセスの中で、市民やNGO、それから学者にも意見の諮問を求めております。何が適切な指標であるかということを決めるのに参加してもらい、それにより、最終的に固めました。時間の制約もありますので、全てここで述べることはできません。したがって、今後、数ヶ月の間にまとめます最終報告書の中をご参照いただきたいと思います。
   「スライド20」具体的には、「空間の質」ということに関しまして、これら五つの指標が定まりました。一つ目は、複数案における都市と郊外の地域の量のバランスです。二つ目は、それぞれの複数案におけるオープンな土地空間の表面積です。オランダと日本は非常に人口密度の高い国でありますから、やはりオープンな土地空間を非常に好みます。三番目は、価値のある土地利用の表面積です。同時に、四番目は、歴史的に価値のある地域の表面積です。五番目は、都市部間のグリーンベルト(緑の敷地)の違いが複数案によってどのように生れてくるかというものでありました。
 「スライド21」それでは、これらの指標の評価を見てみたいと思います。どういった手法を用いているかという点です。ほとんどの指標の場合GIS(地理情報システム)を使っています。これは、利用可能な地表面積を測った場合に、複数案が地域の機能においてどのような影響をもたらしうるかという事です。このGISが、今、使われている、あるいはこの場合に使われた最も重要な手法です。また、社会的な影響を見る場合に輸送モデルを使いました。これはコンピューターモデルでありますが、輸送のみならず社会的な影響も測るという意味において使いました。新しいインフラが提供する可能性を考える場合に、それがマイノリティーグループと低所得層の家から職場への通勤に与える影響は社会的な影響を考える場合に非常に重要です。社会的な評価というものは、富める層だけでなく、貧しい層にも配慮したものでなくてはなりません。また、経済的な影響は、どのようにこれを金銭的な評価に直すかというのが重要でした。また、最後に四番目になりますが、専門家によるワークショップであります。具体的な評価に使われる手法の専門家によるワークショップも開かれましたし、追って、最終的な結果の有効性に関するワークショップも専門家間で開かれました。これらは全てを代表するものではありませんが、最も重要な影響評価の要素です。これらの手法を影響の評価に用いる場合に、多くの情報を得る事が出来ますが、政策決定者のみならず市民の理解を確保するためには、それが自明ではないために工夫する必要があるわけです。理解を確保する必要があります。
   「スライド22」そのために、複数案を使うにあたり、一つの手法のみならず幾つかの手法、複数の手法を組み合わせて用いました。まず、例えば、数量的な評価を行った所には全ての指標の数値を出す事にしました。そうすることでスコアリング評価をしたわけです。こうすることで、全ての人に数値として提供する事が可能であるからです。また、五つの複数案を1から5までランク付けしました。指標ごとに行いました。これを一枚の表の縦横のマトリックスに組み合わせまして、最良と最悪のモデルを指標ごとに出して提示したわけです。これは、政策立案者にとって大変有用であります。その一方で、政策の目標にどのモデルが最も良く貢献するかを見ました。この設定された目標を達成するにあたってどの複数案が最も貢献度が高かったかという事も測っております。また、五つ目にはコストと利点の分析、コスト効果の分析を経済面から行い、そのリストを作成しました。この公的分野の立案者にとって、重要な点でありますが、定性的な議論を最終的な結果に対し、その評価とスコアリングの両方の面から行いました。複数案を比べるにあたって、全ての参加者は、異なる手法を使う事でしか複数案の真の比較評価は出来ないと考えておりますが、様々な指標に対する比較検討を行った結果、これが可能になったと自負しております。
 「スライド23」まず、一般からの市民の参加でありますが、最初に申し上げたように、計画の早期の段階から、SEAの対象範囲における市民の参加を行いました。情報を開示するための会議のみならず、討論会を一般公衆の方々、またNGOの方々とも行いました。また、コメントを書面にして送る事が可能であり、ウェブサイトを使ってコメント(意見)をどの段階においても、このプロセス期間中、一貫して出せるような体制を整えていましたし、書面によるコメントも随時受け付けておりました。
 「スライド24」それではモニタリングプランを見てみたいと思います。実は、驚く事かもしれませんが、モニタリングのための計画はありませんでした。しかし、よく見てみると、これは意味のあることだと思います。というのは、このSEAは現実的な複数案を実行に移す事を想定していなかったからです。それは、次の段階にしか生れてきません。したがって、決まった事は、モニタリングプランは最終案が、住宅・商業地域において、次の空間計画において、定まった際に設ける事でした。
 「スライド25」それでは、次の興味深い点を見てみたいと思います。複数案・手法についてお話をしましたが、果たして、これは良いSEAだったのでしょうか。日本でも使える例だと考えてよろしいでしょうか。結論を申しますと、独立したEIAの委員会がこのSEAの質的な評価(レビュー)をしまして、その結果は非常に前向きで、これはまさに優れたSEAであったという事でした。ごく短期間(六ヶ月)で十分な情報をプランナーと市民に提供し、主要問題について決定する事が出来るようになったという事です。鉄道とモノレールのどちらを使うか、この環状地域の内部と外部のどちらに設置するかという事も決定できました。一方で、批判もありました。一つは先程も申しました通り、このSEAではグリーンとブルーのエリアに関しては複数案を考慮しなかったというものでした。前提として、住宅と輸送の問題は、自然、あるいはレクリエーションに対して発生させないと考えたわけですが、この独立EIA委員会はそうは考えず、必ず何らかの衝突や相反があるはずだ、つまり自然・レクリエーション・水に対しても複数案を考慮すべきだったという事です。次回のプランニングではこれも考慮されます。また、もう一つ批判が出たのは、この計画及びSEAが着目したのが公共輸送システムを主要都市間(四つの都市間)でどう結ぶかという問題についてだったという事に対してであります。というのも、主要都市の交通だけがこの地域で交通上の問題となっていたわけではありませんでした。アムステルダムからロッテルダムは比較的簡単に移動できます。むしろ、小さい都市(四大都市以外の都市)から大都市に移動するのが難しいという問題がありましたので、EIA委員会としては複数案が必要だったという事でした。地域の輸送について軽視しすぎたという批判でした。もう一つ、中立的な結論として、今回は統合的なアセスメントでありまして、社会・経済的なインパクト評価を、この空間計画についてこれほどの規模で行ったのは始めてでありましたので、EIA委員会は、そこには必ずしも上手くいかなかった、重大な欠陥もあったと指摘しました。しかし、EIA委員会から、それも当然だという指摘もありました。言い換えますと、現状では、社会・経済アセスメントの手法はまだまだ十分に開発された手法ではないので不十分であったけど、それも仕方ないという指摘です。
 「スライド26」中でも、最も重要なトピックですが、今回のSEAは意思決定を改善する上で効果が有ったのかということです。私はYESと答えます。この環境アセスメントによってプランナーにプラスとマイナスをはっきり示せた、五つの複数案のメリットとデメリットがはっきりしたという事です。例えば、第一案(高速鉄道で中心都市を結び、その環上で地域開発をする)は環境という切り口では良かったが、柔軟性の面ではマイナスでコストも高く、そういう意味では空間開発として優れた案ではないという事です。一方、モノレールを使って、この四都市の中に住宅地を作るというのはさらにまずく、採点はどのスコアを見てもまずかったのです。地方政府が提案した複数案がベストでありました。したがって、ここでも一般参加の効果があったということです。中でも重要なのは経済アセスメントについてですけど、何れの五つの案も費用効果分析の結果はマイナスであったという事、費用の割に経済効果が少ないという問題が政府にとっては大きな懸念でした。
 「スライド27」次に、結果についてです。結局、「プリンの味は食べてみるまでわからないという」ことわざがありますが、結果として、政府がどれを選んだかといいますと、「複数案3:高速鉄道で都市中心部を結び住宅産業地区は新しい計画を作る」、という事です。交通機関だけを改善するのも不十分だという事で、高速鉄道で四都市間を結び、それに合わせて中規模都市の交通手段、また、バス・軽量鉄道などを小都市には導入し、整備をするという事です。ですから、高速鉄道だけに予算を投ずるのではなく、中量・軽量鉄道にも、という考え方でした。SEAの考慮の結果がこの決定には反映されていると思います。
 「スライド28」今回学んだ教訓をご紹介します。一つは使った方法論、また入手した情報は戦略的な意思決定には非常に有用だったという事です。また、SEAを時間的にも、費用的にも、非常に効率良く作る事ができたという事です。政府・省庁の人間は、SEAは既に以前のオランダ西部の空間開発で使われていたと指摘しました。つまり、これは学習効果で、最初のSEAは時間もお金もかかりますが、二度目にはコストも時間的にも非常に効率が上がるという事です。三つ目の教訓は、基本的に方法論は非常に有効であったが、政府としてはいろいろな問題の評価をより定性的にする事が出来た。GISを使わなくても、例えば、専門家の常識に頼んで評価を仰げば、必ずしも全て数量化する必要は無かったという事です。また、空間の質というコンセプトは政治的には重要な概念ですが、アセスメントによってはあまりにも指標が多すぎる、また指標が重複するという事で、必ずしもSEAとして有用ではなかったという事です。また、SEAの開始が遅すぎたというのが非常に問題です。一般の参加は、二回の草案が出た後に許されました。世論・一般の参加はそれ以前からするべきだ、問題解析・目的設定にも世論を反映させるべきだという事です。また、SEAの開始が早かったのならばプランニングの、あるいは一つの段階ではなく、何回もの段階で世論の参加をさせる事ができたという事です。最後に結論という事でいろいろお話いたしました。
 「スライド29」第二のケーススタディについてご紹介します。2002年の廃棄物管理計画です。2002年に立案されて、ようやく先月採択されたばかりの新しい事例です。このプランにおけるSEAの全てはご紹介しませんが、幾つか選んでご紹介します。一つは、今回のこのプランの目的ですが、複数の目的がありましたが一点だけ特に強調してお話します。これは廃棄物管理のプランですが、オランダで最低基準を設定しようと、廃棄物処理に関して最低基準を設けようという計画でした。つまり、最低基準によって最低必要な環境のパフォーマンスを定義するという事で、特定の廃棄物の処理に関しては最低の環境基準を設定する事です。例えば、廃棄物処理会社の立場では、新しい革新的な廃棄物処理技術のライセンスを貰うためには、環境上、この最低基準を超えるものであると立証する必要があります。この最低基準の定義ですが、26の廃棄物の種類によって決まります。電池や写真の感光剤関係とか、廃棄物別に定義されています。
   「スライド30」SEAの狙いは、既存の処理技術と比較して環境面でのパフォーマンスを評価しようというものでした。意思決定者としては、このデータを使って、現実的な実務的な最低基準を決定しようとしました。いろいろな技術を比較したという事です。もう一つSEAとしては狙いがありまして、民間業界がこのプランの影響を受ける事を知っていれば、当然、このプランに関心を示すでしょう、それが会社の経済的パフォーマンスにも影響するはずだという事です。廃棄物処理というのは、一般国民にとっては大きな問題です。誰も、近隣に廃棄物処理プラントは望みません。したがって、よほど信頼性の有るプランで無いと国民は受け入れません。その信頼を高めるというのがSEAの第二の狙いでした。
 「スライド31」情報の入手についてですが、まず繰り返しになりますが、SEAは既存の情報を活用する事で実行できました。したがって、かなり手早く実行されました。以前の廃棄物管理のプランをモニターしました。具体的なプロジェクトのこれまでのEIAを使い、さらには継続中のモニタリング、あるいはリサーチプログラムからの情報を使いました。多数のデータが既に存在していました。
   「スライド32」は飛ばします。
   「スライド33」いろいろな複数案の比較について書かれたものですが、これは面白い方法論だと思います。いわゆる Life Cycle Analysis(LCA)です。LCAはプロジェクトレベルで使うために開発された環境問題の高度な評価法です。しかも、標準化されている手法であり、コンピューターモデルを使います。ただし、LCAは多数のデータを要求しますが、政府の考えでは、今回のプランでは十分にデータを入手できたので、LCAを使う事が可能だということでした。LCAにはいろいろな利点があるということで、敢えて選択されました。利点で最も重要なのは、直接的な廃棄物の排出だけを捕らえるのではなく、あらゆる影響、言わばゆりかごから墓場まで、廃棄物の産出からその処理、さらには再利用まで眺めるという事です。オランダの経験の一つは廃棄物管理において再利用の効果が大だという事で、政策立案においてはマイナスの効果よりも廃棄物の再利用の効果が大だという事実がありました。先程申した通り、LCAは標準化された環境評価のシステムの一つとして、多くの国々で並行的に開発されてきました。オランダ、アメリカ、それぞれ開発しています。
 「スライド34」環境上のテーマ、この種のテクニックを使って検討したテーマについてお話いたします。気候変動上の影響、酸性化への影響、富栄養化への影響(これは水・地質両方の富栄養化の影響)、毒性(人・生態系両方への影響)、資源利用(この廃棄物処理技術がエネルギー・水・金属といった資源利用にどう影響するのか)などです。また、空間の利用というのもオランダでは人口密度が高いので重要です。日本では、さらにその重要度は高まると思います。最後が生物多様性です。
   「スライド35」これらのテーマを対象としてLCAを使って環境評価をしました。LCAによって、これらの個々のテーマ別のスコアが出ます。これを最終的なスコアにまとめていくわけですが、それらのスコアは各テーマ項目の重要性によって変わってくるわけです。例えば、気候変動が最も重要だと考えた場合のスコアは、他のテーマも等しく重要だという前提で計算した場合と変わってくるわけです。したがって、この方法を用いるに当たって重要なのは、各テーマ別の荷重をどうするかということです。今回、使った荷重方法もご紹介します。これは政策上の優先順位を反映する形で荷重をかけました。一つは全ての項目、全ての影響が等しく重要だという前提で、環境テーマは何れも同じ重要性だというものが一つです。もう一つの荷重方法としては別のアプローチで、環境への廃棄物処理における影響というものが全て等しいわけでは有りません。例えば、空間利用というのは廃棄物処理による影響は無いのに対し、毒性というのは大きく廃棄物処理の影響を受けます。したがって、個別の荷重をするべきである、テーマの中で最も廃棄物処理による影響が出るところのウェイトを高める、それ以外はウェイトを低く設定するというものです。したがって、この場合は前とトータルスコアが変わってきます。三つ目は、オランダ政府が気候変動を重視しているという点を考慮するという事で、このウェイトセットでは気候変動の重要性を高め、それ以外は下げるという事でした。ただ、一般市民にとっては気候変動よりも毒性・有毒性が重要であると、廃棄物管理が自分や子供の健康にどう影響するか、という視点からのウェイトセットも設定しました。毒性という項目を最重要課題としました。この四つのセットを使って最終的なスコアを産出しました。一般市民も立案者もこの四つのケースの結果を、それぞれ検討する事が出来ました。
   「スライド36」は飛ばします。
   「スライド37」一般参加についてです。今回のプランはいろいろ論争を呼んだと申し上げました。ある計画の信頼性を高めるためには、効果的な市民の参加をそのプランニングの段階で求める必要があります。今回、行ったのは、各利害関係者にそれぞれ違う方法で対応したという事です。主要なNGO(廃棄物処理に関心を持つオランダのNGO)や産業界を招いてラウンドテーブルでいろいろな複数案の議論をしました。アセスメントにおいて、あるいはインパクトにおいて何が重要であるかという議論です。NGOのうち一部に、スタンディングボードとして参加するように働きかけました。つまり引き続き、これらのNGOはプランニング及びアセスメントの機関を通じて、コンサルタントとして諮問の対象となるという事でした。
   「スライド38」また、地元のNGO及び政府ですが、廃棄物処理についての彼らの意見は何かということを聞くためにダイレクトメールでコメントを求めました。スコーピング・レビューの段階の両方で行いました。また、一般市民もスコーピング・レビューの期間中はいつでも意見を提出する事が認められました。
   「スライド39」こういうやり方自体が効果的であったかというと、結論を申しますと、今回、一般参加のために使った方法ですが、初期の段階ではディスカッショングループを開きました。また、プロセスを通じたスタンディングボードとしての意見徴収、マスコミ及び情報部を使う事で世論に情報提供をしました。専門家・政府・学会・NGOの専門家を招聘しました。一般向けの情報提供ミーティングを開きました。
   「スライド40」こういった方法の効果はあったのか、やり方に対する一般市民の反応はといいますと、反応が高かったのはNGOです。環境団体、あるいは業界代表のNGO、いずれも反応が高く、いろいろな複数案についてコメントが集中しました。これは非常に有益であったと言えます。意思決定のプロセスに、一つ新しい複数案が誕生しました。従来、政府が注目してこなかった、廃棄物処理の専門家ならご存知でしょうが、廃棄物の分離です。処理の前に廃棄物を分離回収するという複数案です。また、地元のNGO・政治家・政府からの反応は高かったのですが、彼らのコメントはもっぱら地元がらみの問題、地元レベルでのコメントでしたので、戦略的な全国レベルでの計画にとってはさほど有益では有りませんでした。ただ、情報としては有益でした。プランニングの次のレベル、つまり具体案に落とすレベルではこのコメントは非常に重要でした。一方、一般市民からの反応はあまり高くありませんでした。したがって、一般市民はオランダの国としての戦略的廃棄物処理計画にあまり関心を示さなかったといえます。
   「スライド41から44まで」は飛ばします。
   「スライド45」今回学んだ教訓についてです。一つ目は、使いました方法論、LCAは今回の戦略的計画立案には有益であったということです。ただ、全ての事例で必ずこれが必要だという事ではありません。例えば、一部の複数案では、専門家の意見を仰げばよかったということもあります。土地利用計画のSEAについて申し上げたのと同じ結果です。簡単に済む話ならば、何も込み入った方法論は不要だという事です。また、広範囲に世論参加を求めた事はプラスであったという事、結局プランそのものが広く受け入れられるようになったという事です。また、NGOが全体的なアプローチをしてくれました(NGOの独自の利害関係の問題だけではなく、あらゆる利益を考えてくれました)。それはやはり、プランニングのプロセス全体を通して参加してもらったため、プランナーと同じ意識で全体を評価したからだといえるでしょう。
   「スライド46」もう一つ学んだ教訓はSEAやプランニングの信頼性を高めるためには、インパクト評価に使う仮定を設定する段階で、一般の参加を募らなければならないという事です。これは、従来は無かった事です。私の部署の同僚に聞きますと、次回は、この仮定設定の段階から一般の参加を、と言っています。最後に、このSEAによって廃棄物処理のEIAがやり易くなるという事です。それは方法(LCA)が既に開発されているという事で、これがプロジェクトレベルでも使えるということです。また、いろいろな複数案の比較検証は既に終わっていますので、それをプロジェクトレベルに落として繰り返す必要はなくなりました。SEAを行えばEIAがやりやすくなるというのは大きなメリットです。

<<質疑応答>>
Q:SEAには社会的側面と経済的側面のインパクトを評価する、という事が入っているというのが一般的なのでしょうか。環境アセスメントの結果を踏まえて意思決定する時には社会的側面も経済的側面も考えるわけですが、SEAそのもので社会的側面と経済的側面のインパクトを評価するというのは一般的なのでしょうか。

A:いいえ、一般的では有りません。現状の世界での取り組みを見ますと、ほとんどの場合SEAは環境の評価に力点をおいているのが大半であります。しかし、SEAがもっと進んだ国では、トレンドとしては、より包括的なプランを、評価を特定のプランや立案に対してはするというのが見られます。また、逆に途上国の場合は、環境アセスメントも無いわけですから、SEAを行うにあたっても、そういうものが無いところも有りますし、先進国の場合は、経済や社会的な影響を取り込むということです。しかし、途上国の場合においても、広く社会や経済面で評価するアセスメントが入る場合もあります。したがって、一般的だといえますが、個別の国のおかれた状況によります。社会経済的な評価に関しては、今回のSEAが力点を置くのはそういった所ではなく、既に、それは前提条件として揃っているからこそ見失いがちになっているものに力点をおいたわけです。しかし、途上国の場合は、そういったアセスメントの土壌がまだ育っていませんので、包括的な社会経済的影響を盛り込んだものにしております。その背景的な理由は、結論を計画の持続性において導き出すためには、社会経済、経済発展、環境などが統合されたアプローチを取る必要があるためです。しかし、ほとんどの国は、実際にSEAを行うにあたっては環境に焦点を合わせて始めるという事例があります。個別の国のおかれた状況によるというのがお答えです。

Q:SEAをやった後に、実際にEIAが行われるわけですが、その際に省略が行われるというような事は無いのでしょうか。SEAでやったから次の段階のEIAではある種のものの評価はしなくていい、というような省略が行われるという事例はあるのでしょうか。

A:はい、そういうことは有ります。つまり重複はしないということです。既に行った事に関して繰り返し行うという事は致しません。従って、この戦略的レベルにおいて適切な評価をしているのならば、もう一度プロジェクトレベルの手続きの中で、同じことをやり直して作業を重複する必要はありません。

Q:市民参加からの貢献ならびにNGOの提言は、どの程度最終的な決定における重要性を占めるのでしょうか。例えば、市民ならびにNGOから否定的な(自分の裏庭ではそういうことはしないで欲しい、他人事であればいいけれども、などの)態度が出てきた場合、ヨーロッパの大型プロジェクトはどのように対応しているのでしょうか。

A:二つご質問があったと思います。最初は、市民参加に関してのものです。私の理解が正しければ、SEAにおける市民参加は、どの程度の影響を持つものかというものです。逆に、この一般の方々が広く新しい計画に対して異論を呈する、あるいは非常にマイナスと見た場合に、どのようにするかということです。まず、最初の市民参加というのは非常に効果的です。ただ、前提条件がありまして、早期の段階において計画の初めの段階から導入するという事です。つまり、市民が何を考えているかをそこで情報収集することが出来ますし、NGOの考え方を意思決定に取り込むことが出来るからです。しかし、これは政府に、その意思が有ってこそ出来るというものです。逆に政府側に市民参加が仮に行われているとしても、それが形だけ行われているという場合には、これは効力や影響を発揮いたしません。オランダにおきましては、市民との対話を重ねる、市民の声に耳を傾けるという、伝統と非常に強い姿勢がありますので、しかるべき方法で初めから市民の参加を得た場合にこそ効果を発揮できるという事です。後になってからの市民参加では、実施的な効果はゼロです。というのは政策の意思決定がほとんど全て、既にそれまでに実質的に行われてしまっているからです。次に、二番目の質問ですが、仮に、一般市民から大きな反対意見が出た場合はどうするかという事ですが、これには一般的な答えはありません。つまり、こうだという決まった答えは無いという事です。意思決定において強制する事は市民やNGOもできません。と言うのも、意思決定は政治的なプロセスでありますから、このSEAが出してきた情報をどのように分析するかにかかっています。とは言え、SEAを見れば、市民が反対意見を大としている事が結果としてわかるわけです。しかし、最終的な政治的な意思決定として、当初の計画を貫くか市民の要望にあわせて変えるかは政治的なプロセスによって決まるわけです。したがって、例えば、政治家がこのSEAから出た結果に反して自らの意志を貫いた場合には、民主主義のもとでは、その政治家は当選しないと言う事もあるわけです。SEA自体は政治家の意思決定を強制する事はできませんが、選挙の洗礼によってその政治家が再選するかどうかが決まるというのは、民主主義の社会の仕組みです。意思決定するのは絶えず政治家であり、その情報の基盤を提供するのはSEAであります。そもそもSEAが無ければ、この計画を採択した後、どのような結果が及ぶかという事はわかりませんから、意図しない結果が実施段階になって表れて来るという事が考えられます。多くのプロジェクトの大幅な遅れやコストがかさんで、信頼性が失われるという事が考えられます。それを防ぐのがSEAの役割でもあるわけです。しかし、最終的な決定は意思決定者に委ねると言う事で、これは私の午後のセッションでも私なりの答えではありますが、議論できると思います。

Rob Verheem
Adjunct Secretary
The Netherlands Commission for Environmental Impact Assessment
Case Study 1
11:00-11:55

   [Slide1] Ladies and Gentlemen, good morning. I am very honored and privileged to be in the position to discuss with you the practicalities of strategic environmental assessment. I think Barry Sadler just give you an excellent overview of what could be a theoretical framework for SEA. Right now I will try to get into the practice of what methodology is used to carry out an effect of SEA in practice. And I will try to do that by discussing with you two case studies that recently were undertaken in the Netherlands. One of them is on special planning and the other one is on sectoral planning about waste management. Now in the time available what I will do, I will go through the special plan SEA in great detail and then I will highlight some aspects of the SEA that has been carried out for waste management planning. However, in the research report that the Japanese government is currently preparing, you will of course on both case studies have full information including four extra case studies from the Netherlands on energy planning, on water planning on regional spatial planning and on the planning of minerals extraction. 
   [Slide2] Let me start by the first case study, this actually was a strategic environmental assessment that was carried out for a huge spatial plan for the west of the Netherlands. Now the western part of the Netherlands is the part in which our main cities are situated. For example, Amsterdam the capital of the Netherlands, Rotterdam the world's biggest harbor, the Hague the capital of government and Utrecht, the fourth biggest city in the Netherlands. Also the majority of economic development takes place in this part of the Netherlands and the overall and the most important objective of this spatial plan was to improve the economic competitiveness of this part of the Netherlands against the areas like that in the countries around the Netherlands, more specifically the London metropolitan area, the Paris metropolitan area and the German area around Frankfort. So the objective of the spatial plan was to stimulate the economic development as much as possible by creating a coherent metropolitan area. Basically what this spatial plan tries to do is to change the existing four cities into one big super city. Actually it changes the four cities into one big urban area that operates economically as one efficient unit. And all of these are meant to be able to compete economically better against comparable regions in low and Frankfort. 
   [Silde3] Now, from these pictures first of all you can conclude that I am not a very good geographer. This is a very bad map. Of the west of the Netherlands, actually what you see here is a very rough schema of the four major cities. On the top you see Amsterdam, to the left you see The Hague, on the bottom Rotterdam and to the right Utrecht. This is just to show you what we try to do in the Netherlands. We try to link the cities in such a way that a ring of urban areas created with a valuable landscape area in the middle. This landscape area is very important in the Netherlands, because it is the main area for the recreation of the citizens of these four cities. 
   [Slide4] I already told you the main purpose is to create a new super city. Now, how is this spatial plan going to do that? Basically, there are three main elements of the plan that contributes to the quality of the area. The first one is the creation of new green and blue area. What I mean here is green area such as nature area recreational area and blue area such as water area, rivers and lakes but also folders to prevent the Netherlands from flooding and of course you know that this is a significant problem in the Netherlands. We feel it is very important for an economically competitive area to have very good nature, recreational and water area because international companies will only come to a region if the quality of that region the living standard of that region is very high. The second element of the plan is to create a new high-speed railway system connecting the four cities. Because only if you can go very quickly from one city to the other, these cities can function as one big urban area. And finally, the third element of the plan is to create new urban and industrial areas for economic development not only for economic development but also because it is expected that in the next 10 to 20 years we will need many new houses because of population growth and immigration. This is the purpose of the plan. 
   [Slide5] What is the purpose of SEA? First of all SEA is meant to be an integrated assessment to focus on both the environmental impacts of the plan as well as the social and the economic impacts. Secondly, because of the complexity of the issue it is felt that at this time it is not yet possible to look at realistic alternatives that has to be that has to take place in the next round of spatial planning. This first plan and this first SEA is meant to develop a number of what you could call a number of extreme alternatives; alternatives that are specifically aimed to show the range of potential options. These extreme alternatives, later on I will explain what these alternatives were, are meant to provide insights to planners into public on what potentially could be done. And then what the impacts are. So that in these plans the decisions in principle of where the spatial development of the West of Netherlands should go to can be decided. And then in the next round of spatial planning for which a new SEA will be carried out then the final realistic alternatives will be developed. So this was the purpose of the SEA to be integrated and to show the range of options for the development of this area. 
  [Slide6] Let me very quickly show you how in this case the strategic environmental assessment was integrated into the planning process. Very roughly it was integrated in the following way. First, two draft options. So two possible developments of this area were published by government and this was the start of the SEA. Then a round of public participation was organized as well as was asked on these two draft options and then on the basis of this round public participation and advise, the final options were defined and assessed. Following that the SEA report was published as well as the draft decision by cabinet. The next step then included an independent quality review of the quality of the SEA. And the institution of which I am adjunct secretary actually carried this out. Then after that the cabinet decision was taken the plan was sent to parliament and there was formal approval by parliament. So what you see here is that the SEA is fully integrated into the planning process. This whole planning process took approximately 1 and half year around. The SEA took about 6 or 7 months. So this was done very quickly. 
   [Slide7] Let me go into the practicalities of the assessment. Where was the information coming from? Who was responsible for doing anything? The first thing, which I would like to say, is that the whole assessment could take place on the basis of existing information. There was no need to start any new research processes the information was readily available. That's why it could be done very quickly. Secondly, the Ministry of Environment was responsible for the social and environmental assessment while the Ministry of Transport was responsible for the economic assessment. Having set these, the two teams responsible for the assessment meet every week discuss what they were doing coordinated and cooperated and of course this is the only way of doing a proper integrated assessment. 
   [Slide8] Let me go on the next issue. What kinds of alternatives were developed and how were these developed? Basically, alternatives for these special plans were developed in three steps and right now currently in the Netherlands, this is the basic methodology by which we develop all our spatial plans right now. In a first stage, the green blue areas are designed both existing areas as well as the new areas. So this creates a network of nature areas, recreational areas as well water areas. Within this network of green and blue areas then new infrastructure is projected and designed. So after this stuff there will be a network of green and blue areas and infrastructure and of course within this network then new housing and industrial areas can be designed. Because all these three issues actually relate to each other in order to come to a high quality spatial planning for an area. 
   [Silde9] I go back to my very simple map. These are the four cities and this is the valuable landscape area in the middle. 
   [Slide10] The first alternative that was developed for this area was actually aiming at upgrading the existing railway system connecting the centers of the four cities. So this is a train system right now and the first alternative was aiming at upgrading the train system into a high-speed train system. 
   [Slide11] Now, of course, you will know that if you create new more effective infrastructure this opens up possibilities for new economic developments. So there will be new industrial areas and housing areas located around the new infrastructure. So for example, in this case in this first alternative that was developed, it was assumed that the new areas probably could be here. Of course from an economic view point this is very effective because you have new housing and industry areas that are very good accessible by high speed train. But of course from an economic viewpoint this is very negative because the new areas are situated in the green belts within the city and these green belts are protected and are highly valued by people. 
   [Slide12] That's why in a second alternative new housing and industrial areas where sought outside of this ring of cities. Economically speaking this is less effective but it might be a lot better for the environment. So this is the second alternative. 
   [Slide13] The third alternative then was developed during public participation because many local governments had very strong preferences of where new housing and industrial areas should take place. They felt that it should not be national government that selects these locations it should be them. So a third alternative also was based on a high speed train connecting the city centers. But then alternative locations for housing and industry were used that were proposed by local governments and that was a third alternative. 
   [Slide14]A fourth alternative was completely different. In this fourth alternative, the purpose was not to establish a high-speed train system but to establish a new innovative technique, the monorail. I think here in Japan you have such a magnetic monorail. The advantage of this monorail is that it can reach very high speeds. Another advantage is that it is very prestigious. It attracts a lot of attention from companies all over the world and that of course in itself is good for economic development. However such a monorail and, of course, you know that better than I do is very expensive. So government in the Netherlands felt that this would only be possible if the length of the monorail system would be as short as possible. So in this alternative the monorail would not connect the city centers but it would connect the outer parts of the cities as you see. Of course this new monorail also would generate much new economic development and it was to be expected that new housing and industrial area would be developed around the new monorail system stations and effectively that would be here. Now you can see from this picture that this of course affects the valuable landscape area in the middle of the cities. And of course this is one of the things that SEA should investigate how negative is that. But because of this perceived negative effect a fifth alternative was based on a monorail system but then with housing and industrial areas outside of the rings of cities. 
   [Slide15] So in summary 5 alternatives were developed and assessed in the SEA. And I summarized them very quickly for you. The first alternative was a high-speed train connecting the city centers with new housing and industrial development along the new ring railway system. The second alternative was the same but with alternative areas outside of the ring of cities to avoid damaging the green belts. And a third alternative was the same train and city centers but new areas for housing and industrial area proposed by local governments. Then the fourth alternative was a monorail system connecting the outer part of the city with new housing and industrial areas on the inside of this monorail ring and finally the same alternative but with alternative housing and industrial area. 
   [Slide16] Now, I told you the plan has three elements and these elements alternatives for the green and blue area is not part of these alternatives. That's strange. Why did government decide to do that? Basically, what they said was that we didn't have time. Also they assumed that in the Netherlands there will be no conflict between transport and housing issues and nature and further issues. And these of course then became one of the very important points of attention in the quality review of the SEA report by the independent EIA commission and I will come to that later. 
   [Slide17] Let's go into the methodology of impact analysis. What issues? Where does it assess in the assessment? Most issues were actually extracted from a concept that was decided at a political level in Netherlands. This is the concept of spatial quality. And since the cabinet has decided that, this should be the basis of spatial planning of the issues where drawn from this concept. I'll come back to that. Two spatial qualities were added cost, economic cost, financial cost and transport effects and these led to an integrated assessment. 
   [Slide18] So finally the list of issues against which alternatives were assessed was as follows: what does the alternative do to the spatial diversity in the area? What is the impact of an alternative to economic and social efficiency of the area? And of course this is the main objective of the plan. What does an alternative mean for cultural diversity in the area? What does it mean to social justice the right of minority groups the rights of immigrants? What does it mean in terms of sustainable development? How does an alternative improve the attractiveness and human scale of an area? Because as I already told you, captains of industry of international companies will only live in an area that is attractive. Otherwise they don't show up they don't like to live there. Flexibility and robustness, how flexible is an alternative? How robust is it if the development of the west Netherlands would different than we expect now? And finally cost and transport effects. 
   [Slide19] So these were the issues against where alternatives were assessed. For each of this issues appropriate indicators were found. And basically these indicators were found in existing policies and plans. Because it is quite clear that if an existing policy a certain issue is established as important you should have an appropriate indicator for that issue. But, also in public participation the public and NGO's were asked about what the indicators should be and also the academic community was asked what the indicators should be. And from these three sources then the final list of indicator was developed. Now in the time available, clearly, I can't give you all the indicators you will get them in the final research report in a couple of months. 
   [Slide20] From now but just an example these were the indicators that were found for the issue of spatial quality. Five indicators the first is the amount of urban and rural areas in each of the alternatives, specially the balance between the rural and urban areas. The second is the surface area of open landscape in each of the alternatives. Because Netherlands is, as Japan is, a very densely populated country and we like open landscape a lot. But we don't have much of it. So this is an important indicator as is the surface area of valuable landscape especially because the area within the cities that might be affected by the plan is a valuable landscape area. Of course, the surface area of historical valuable area and finally the effect on the green belts between the cities. So these were the five indicators for the issue of special quality and for all the other issues appropriate indicators were found too. 
   [Slide21] Let's go into the assessment of these indicators what methodology was used? For most indicators a geographic information system was used to find out how an alternative affected the amount of hectares. So the available surface area for functions in that area. So geographic information system was the most important method used here. For some impact including some social impacts transport models were used, so computer models were used for transport effects but also for social effects because the accessibility of the possibility that the new infrastructure creates for minority groups or for people with lesser income to travel from their home to there walk is a very important social impact in an area. New infrastructures should not just be accessible for rich people. It should also be accessible for poor people. And for these transport models were used. For the economic impacts monetarization was a very important method the translation of an effect into money. And finally a very important method was expert workshops. For example, there was an expert workshop on methods to use in the assessment and there was another expert workshop later on the assessment on the validity of the end results. So expert judgment was also a very important method. So these are not listing all methods but these are the most important ones. Of course if you do that you will get a lot of information to give all that information to decision makers and to the public will not be very clear. So if you want to compare alternatives in such a way that decision makers understand it and those citizens understand it, you have to use very effective methodology. 
   [Slide22] Let me explain to you what methodology was used. First of all they didn't just use one method. They used many different methods to compare alternatives. First of all in those cases where a quantitative assessment had take place, they simply listed all the scores on all indicators. So everybody could look what the scores were. Secondly, for each of the indicators the 5 alternatives were ranked from one to five, which one was the best and which one was the worst. And from this a matrix, one page matrix, was given indicating for each of the indicators, the best and the worst model. This is a very effective way for decision makers to find out which alternative is best which one was worst. But also it was assessed what alternative contributed best to policy objectives. So this was a qualitative discussion, of a contribution of an alternative to policy objectives. So which alternative was the most effective in reaching established objectives? Fifth method was economic cost benefit analysis. So an economic analysis of the cost and benefits, leverage of the alternatives this were listed. And finally and maybe the most important one for the public and decision makers a short qualitative discussion of the end results. What were the most important impacts? What alternative model scored best? And only by using different methods to compare alternatives, all of the different stakeholders group could gain a good insight in how alternatives compare. 
   [Slide23] Let's go into methodology for public participation. How do you involve the public in such a large area? Well, first of all I think I've already told you that for favorable participation most of all took place in the early phases of planning. More particularly on the scope of the SEA, and in that stage a number of information meetings were organized, a number of discussion meetings were organized with both NGOs and the general public. Everybody in the Netherlands had the right to send in written commends and a website was established at which everybody at every moment in the planning process could send in comments and these were the main methods used for public participation. 
   [Slide24] Let's go into a very important part of any SEA, the monitoring plan. Very surprisingly, there was no monitoring plan but if you look at it, it make sense because this realms of various strategic planning was not meant to conclude in a realistic alternative that would be carried out on the ground that would only take place in the next round of planning. So it was decided that a monitoring plan should be compiled after the final plan for housing and industrial areas in the next round of spatial planning was completed. Now let's go to a very interesting question I told you about alternatives. What I told you about methodology now was a good SEA. However is this a good example? Is this an example which perhaps you could follow in Japan? 
   [Slide25] Let me give you some of the main conclusions of the quality review that was carried out by an independent. EIA Commission in Netherlands, they concluded first of all a very positive conclusion. This was indeed a very good SEA. That in a very short time only six months gave sufficient information for both planners and the public to reach a conclusions on the main decisions specially on a decision between a train and a monorail and between the location of new areas on the ring inside the ring or outside of the ring. But there were also criticisms first of all that I told you that the plan and the SEA did not assess alternatives for green and blue areas. Because it was assumed that housing and transport would not create problems for nature and recreation. The independent EIA commission did not believe this to be true. There would be conflicts and they should have assessd alternatives for nature, recreation and water and indeed that would take place in the next round of planning. But also there was a second criticism because the plan and the SEA only focus on improving the public transport system between the main cities, the four main cities, but transport between the main cities is not the most important transport problem in that area because it is relatively easy to go from Amsterdam to Rotterdam. But if you live in a small city or a small village outside one of this big cities it is very difficult to get from the small town and the small village to the big city. So the Dutch EIA commission concluded that there should have been alternatives assessing regional transport too. They were neglected. Finally there was also a neutral conclusion because this was an integrated assessment, and this was relatively new to do a social and economic impact assessment of a special plan on this large scale. The Dutch EIA commission concluded that it had not been done in a very good way there were serious flaws in the method. However the Dutch EIA commission also concluded that this was only logical because the current state of the art in science for social and economic assessment at this level is simply not advanced enough. So was it good enough? No it wasn't. Could it be blame for it? No they couldn't. 
   [Slide26] Let's go to the most important topic of all. Was this SEA effective in improving decision-making? And if you ask my personal opinion I would say "yes it was". Because this environmental assessment showed very clearly to the planners what were the advantages and disadvantages of these five alternatives. For example, alternative one, a high-speed train connecting these city centers with new area on the ring, showed to be quite good from an environmental perspective but quite bad from a flexibility perspective and very costly. So this is not a good alternative for the spatial plan. The alternative with the monorail and the new housing area inside the four cities was even worst; this alternative scored bad on all points. The alternative actually that was proposed by local governments actually showed to be the best alternative. So this was a significant contribution of public participation but most important of all, the economic assessment showed that all five alternatives had a very negative cost benefit analysis. So they cost a lot of money while the economic benefits were very little. And of course this was a great concern to the government. 
   [Slide27] Now what happens because, as we say, the "proof of the pudding is in the eating" what did government do with this results. Well, what they decided was that alternative three, a high speed train connecting the city centers with housing and industrial areas, preferred by local authorities, should be the basis for a new round of planning. At the same time they concluded that just to improve the transport system between the main cities is not enough. So they choose for alternative three but with modified transport options. So should there be a high-speed train between major cities? Yes, there should be. But there should also be a system between medium size and there should be improved bus and light rail system for small towns. Affectively, what this mean is don't spend all your money on the high-speed train but save considerable budget for bus and light rail. I would say that there is considerable influence of the results of the SEA in this decision. 
   [Slide28] I will conclude this part of my presentation by giving you some lessons learned not all of them but some of them that I think it's significant. First of all, overall the methodology that was applied and the information that was developed were very useful for strategic decision making. Secondly, the SEA was developed in a very time and cost effective way. When I discuss this with the people in the Ministries, they said this was mainly because an SEA had already been carried out for the previous spatial plan for the west of the Netherlands, and everything that was learned then was used now. So here you see a significant learning effect. If you do SEA for the first time it will probably cost you a lot of money and time. If you do it for the second time it will be a lot more time and cost effective. Thirdly, although the methodology and principle was very effective, government felt that many issues could have been assessed much more qualitatively. So, a geographic information system, you don't need for all the indicators. Often expert judgment would have been enough. Just common sense would have showed which alternative was best. Also, this political concept of spatial quality may be useful for political decision-making. But it is not useful for assessment because it leads to too many indicators and too much overlap between indicators. And the most important conclusion was that the SEA had started too late because public participation only took place after the first two draft policy alternatives had been developed and it was felt that it would have been more effective to have public participation even before that on problem analysis and objective setting. Also, if the SEA had started earlier, there could have been public participation at more than one stage in the planning process. So next time, they will try to start earlier. This more or less concludes my first presentation. And because you already have a lot of information now, I will just give you one minute now to relax and I drink a glass of water. I am not quite sure if this was one minute but looking at the time, I think I should continue. 
   [Slide29] Let's go to the second case study. The 2002 Waste Management Plan, actually, this plan was developed in 2001 and 2002 and only last month it was finally adopted. So this is very recent. I will not go into all details of this SEA in this plan process. I will only highlight some aspects of it. First of all, what is the purpose of this plan. Well, this plan has a number of purposes. But I will focus here on one purpose. This National Waste Management Plan should set in the Netherlands so-called minimum standards for waste processing. What I mean by that is that a minimum standard defines the minimum environmental process that minimum environmental performance for a particular processing of a particular waste stream. So for example, if you are a waste processing company and you want to have a license for a new innovative processing technique, you have to prove that your technique actually scores better on environmental issues than the minimum standard in the national plan. This is how waste management planning in the Netherlands works. These minimum standards should be defined for 26 different waste streams. Very diverse waste streams, waste oil, batteries, photographic materials, and so on. 
   [Slide30] The purpose of the SEA was to compare the environmental performance of the existing alternative processing techniques to make it possible for decision makers then to decide what should be a realistic minimum standard for practice. So this was the purpose of the SEA, to compare alternative techniques. But there was also a second purpose for the SEA. Because you can imagine that if private industry is so heavily influenced by a plan, there will be a lot of interest in that plan. Because it may considerably influence on the economic performance of a company. And also waste processing is very controversial in the eyes of a major part in the general public. Nobody likes to live near a waste processing facility. So this is a controversial plan. It will only be accepted if it is a credible plan. The SEA was meant to improve this credibility. And that was a second purpose of the SEA. 
   [Slide31] Let me go into information assembly. First of all again, the SEA could be carried out on the basis of existing information. And again this SEA was carried out quite quickly because existing information was available for monitoring, the previous waste management plan from the EIAs for concrete projects as well as out of many ongoing research monitoring research programs in the Netherlands. So existing information was available. Many, many data were available. 
   Skip [Slide32]. 
   [Silde33] What method was used to compare and assess alternatives? And here we find a very interesting methodology. It's the methodology of Life-Cycle Analysis. Life-cycle analysis was developed for use at the project level. It's a very sophisticated way of assessing environmental issues. It is a standardized technique and it uses a computer model. However, it was felt by government that they could use Life-Cycle Analysis in this case because so many data were available. And Life-Cycle Analysis needs a lot of quantitative data. Now it was decided to use Life-Cycle Analysis because of the advantages of this methodology. And the most important advantage is that it doesn't just look at emissions, direct emissions of waste processing. It looks at all the impacts, from cradle to grave, from production of the waste, to processing of the waste, to reuse of the final residue. And this is important, because in waste management, one of the lessons learned in the Netherlands is that the positive effect of reuse from waste are very significant. They are actually more significant in policy making than the direct negative effect. I already told you that Life-Cycle Analysis is a standardized system of environmental assessment. It has been developed in many countries in parallel including in the Netherlands, including in the United States. 
   [Slide34] Let me give you an overview of the most important environmental themes against which alternative techniques are assessed. First of all, effect on the climate change. Second, effect on acidification. Third, effect on eutrophication, both on the water systems and the land systems. Fourth, toxicity, both for humans as well as for eco-systems. Fifth, use of resources. What does a waste processing technique means in use of energy, use of water, use of metals, and so on? Use of space is a very important issue in the Netherlands because it is so densely populated and I would assume in Japan the problem is even more important. And finally, biodiversity. 
   [Slide35] So these were the issues against which the alternative processing techniques were assessed. In Life-Cycle Analysis, the individual scores on each of these themes are then calculated into one final score. Of course you will understand that that final score will be very heavily influenced by how important you find this one or two or more of these themes. For example, if you think climate change is the most important issue, you will get another final score than if you think all the issues are all equally important. And for this reason, an important part of this methodology is to use different weightings of these environmental themes. And I would like to discuss the environmental weight sets that were used in this case. The weight sets were selected to reflect policy priorities. The first weight sets actually assumed that all effects were equally important. So all issues, all environmental themes have the same importance. A second weights set actually took another approach because not all these environmental themes will be equally influenced by waste processing. For example, use of space is highly influenced by waste processing. But toxicity is very heavily influenced by waste processing. So in these specific weight sets, those issues, those themes that were most influenced by waste processing were given the biggest weight. And the other environmental themes were given less weight. And this, of course, leads to another end result. A third weight sets reflects the importance that the Dutch national government gives to climate change. So in these weight sets, climate change gets the most weight while the other themes get less weight. But in the eyes of the general public, not climate change is the most important but toxicity is. How does waste processing actually affect my health and the health of my children? So a specific weight sets was developed for that too in which toxicity was given the most weight. Then, using all these four different sets, final scores were calculated and the end results were discussed so that decision makers and the public could see what the results were in each of these cases. 
   I will skip this one [Slide36]. 
   [Slide37] I will go into the issue of public participation. Because I already told you that this plan was very controversial. If you want to improve the credibility of a plan, you need to have very effective public participation as part of plan preparation. Now, what did they do in practice? First of all, they applied different methods for different stakeholders. For example, all major NGOs interested in waste processing in the Netherlands, including industry, were invited for a number of round-tables to discuss the alternatives that should be assessed as well as the impacts that were most important. A selection out of this group of NGOs was then asked to be part of a sounding board, a group of NGOs that was continuously consulted all through the planning process and the assessment. So they played a very significant role. 
   [Slide38] A third group that was distinguished was the local NGOs and the local governments. What did they think about waste processing? And they were very actively invited to send in comments and by active, I mean, by direct mail. And they were invited to send in comments both during scoping in an early stage and reviewing at a later stage. And the general public then was given the right to send in comments whenever they wanted during the scoping and reviewing. 
   [Slide39] Now, was this an effective way of doing it? First of all, in summary, these were the methods that were used for public participation in this case. Discussion groups were organized in an early stage. Sounding boards were created that were consulted throughout the process. Mass media and information bulletins were used to inform the public throughout the process. For technical experts, both from government, from academic institutions and from NGOs were invited for workshops. And there were information meetings for the general public. 
   [Slide40] This was an oversight of the methods used. And was this effective? How did the public respond to this methodology? Well, first of all, there was a very high response from NGOs, both from environmental NGOs and NGOs from the industry. Most of these comments focused on alternatives so this was very useful for the plan. And actually, it brought into the decision-making process a new alternative that previously the government had not given a lot of attention to. And for those of you that are waste experts, this is an alternative in which you focus on separation of waste before you process it. There was also a very high response by local groups, local NGOs, local politicians and local governments. However, their comments mainly focused on local issues related to waste processing. And that did not prove to be very useful for strategic planning at the national level. However, it did give very valuable information for the next level of planning, the more concrete level. And finally, there was a very low response from private citizens. So it seems that the general public is not really very interested in these sorts of strategic plans in the Netherlands. 
   Skip [Slide 41 to 44].
   [Slide45] I will go to the end of my presentation. What were lessons learned? First of all, the methodology that was applied, Life-Cycle Analysis was considered as very useful for this kind of strategic planning. However, it proved not to be needed in all cases. For certain alternatives, it would have been enough to rely on expert judgment. Actually, this is exactly the same conclusion as was drawn in the SEA for the spatial plan. Why does it difficult if you can do it easy? Especially the extensive public participation that took place was seen as very useful by planners. Why? Well, most important, it led to a very broad acceptance of the plan. 
   [Slide46] Secondly, it was very good to see that NGOs, applied a holistic approach. So they did not just focus on their specific interests; they looked at all interests. And the reason why it was because they were actively involved throughout the planning process. So they thought with the planners. One of the lessons learned was that if you really want to improve the credibility of assessment and of planning, you should have public participation on the assumptions that you use in assessing impacts. And this has not been taken place in this case. So this is one of my colleagues in the department that tells me that next time they will also consult the public on what assumptions to use. This will improve credibility. And finally, a lesson learned from practice is that this particular SEA will make EIAs for waste processing a lot easier. First of all, because the methodology has already been developed, Life-Cycle Analysis, as it was developed in the strategic level, can be used at the project level, too. And secondly, most alternatives have already been compared. You don't have to do that again at the project level. And this, of course, is one of the very significant advantages of SEA, too. It makes EIA a lot easier. Thank you very much.

Questions and answers:

Question
This is regarding SEA. There are social and economic aspects that are impacted. Is this general? Is it commonly seen that it is not truly environmental assessment but also includes social and economic assessment? However, in decision-making, of course, we do have a more comprehensive input from social and economic aspect. But, is it general or is it seen hardly to have economic and social impact into the SEA, which is an environmental aspect impact analysis?

Answer:
It's not common. If you look at current practice around the world, you will see that in most cases, SEA will focus on the environmental aspects. However, in a number of countries that are more advanced than SEA, you see a trend towards integrated assessment for city plans. Also in developing countries, that currently don't have any system of social or economic impact assessment, you see that if they do an SEA, they will take aboard social and economic impact assessment always. So is it common in developed countries? No. Those countries focus on environmental issues. Is it common in developing countries? Yes it is. The reason for that is that it all depends on the context of a specific country. For example, in the Netherlands, when we started doing SEAs, we had very good assessments in place already for social and for economic assessment. So we didn't need to focus the SEA on that. The SEA should focus on the remaining assessment, the environmental issues that otherwise would be neglected. But in developing countries that don't have an assessment system, or whatever, they take an integrated approach. But even in developed countries, you see currently a trend towards integrated assessment. And the reason for that is that if you want to reach to a conclusion about sustainability of your plan, you need to come up with an integrated approach to economic, social and environmental. But again, most countries that start with the implementation of SEA start with a very clear focus on environmental issues.

Question:
In that case, following the SEA, you have EIA. In that case, do you omit what you have conducted already at SEA in the EIA stage? For instance, you covered the aspects already in SEA, are there any cases which you may skip multiplying and practicing the EIA processing?

Answer:
It is something that has already been done. So if you have already looked at certain alternatives and assessed them properly at the strategic level, you don't have to do it again at the project level. 

Question:
I would like to hear your opinion on how the contribution from public participation and in just play in the final decision making if the contributions are of importance and what happens when there is a very negative response from public or NGOs. For example, if there is not in my backyard syndrome or whether the injury is more to cancel this slash projects. Usually, it happens when there is a large infrastructure projects in developing countries. Thank you.

Answer:
Okay, what I hear are two questions. One of them is, is public participation in strategic environmental assessment, does it have any influence? That was the first question if I got it correctly. And the second question is what you do if the public, the broad public is very negative towards the new plan. Let me start with the first one. Is public participation influential? Yes, if you organize it in an effective way in an early stage of planning, then it is effective. Because then you know what the public thinks. You can use the creativity that many NGOs will have and you can take it aboard in political decision making, if you are willing to do that as a government. If as a government you want to ignore the public even if public participation took place, of course, then there will be no influence at all. In the Netherlands, we have a very strong tradition of discussing and listening, discussing with and listening to the public. And in that case, if you have early public participation, it is very influential. But only if you do it the right way, if you have public participation only in the latest stages of planning, then all the major decisions will already have been taken and the influence is practically zero. 

Question. 
What do you do if the public is very negative? There is not a general answer to that. Because an SEA does not force you to do anything in decision making. Decision making is a political process in which you decide what you do with the information that the SEA gives you. So if the public is very negative about the plan, at least you should know that. So the SEA gives you that information to know that the public is negative. But if your question then is what do you decide, do you do what the public wants or do you do what you want to do in the first place. That's a very difficult question. That depends on the political process. And if a politician does not do what the public wants, it is not the SEA that forces the improvement of this process but then you shouldn't vote for that politician in the next round of elections. So there is a democratic system that makes sure that if the politicians don't do what the public wants, it is changed. But the SEA itself does not force the politicians to do always what the public wants. Politicians take the decision but the SEA gives them the information. If you don't have that information, you don't know what will happen after your plan is adopted. And then you may get very nasty surprises in the implementation phase of the plan. And that can create significant delay as well as cost a lot of money and you might lose all creditability. You need to know beforehand if the public is negative. Please, that would be my answer. This afternoon, we will have a panel discussion. And then my colleagues can also address this sort of issues.

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